Egészséges életmód és jó közérzet a négy fal között

Sajnos szembe kell néznünk a krízissel.  A világméretű koronavírus-járvány kitörése példátlan módon befolyásolja az emberek hétköznapjait. Néhány hónap alatt a vírus terjedése miatt iskolákat, irodákat, boltokat és gyárakat zárattak be. A légitársaságok a padlóra kerültek. A határokat lezárták. A fertőzöttek száma folyamatosan növekszik és sokan otthoni karanténba kényszerülnek.

Természetes az, hogy sokan félnek és tele vannak aggodalommal a vírus terjedéséről szóló médiahírek és a bejelentett korlátozások hatására. Az már egyértelművé vált, hogy a COVID-19 nemcsak azoknak az embereknek az életét befolyásolja, akiknek a vírustesztje pozitív lett: szinte mindenki megtapasztalja az ezzel járó megnövekedett stresszt, a kevesebb mozgást és a lezárások miatt a társadalmi interakciók csökkenését is.

A napi rutin kisebb változtatásaival enyhíthetjük a bezártság negatív hatásait, amibe most belekényszerültünk. Íme egy lista arról, hogy milyen szokásokat érdemes megtartani, megváltoztatni vagy éppen elhagyni. 

Tartsa meg

Egészséges táplálkozás.
Noha tudományosan nem igazolt az a feltételezés, hogy kapcsolat van az étrendünk és az akut megbetegedések - mint amilyen a COVID-19 is - kialakulásának kockázata között, de azt tudjuk, hogy az egészséges táplálkozás elengedhetetlen az erős immunrendszer kiépítéséhez és a jó közérzet fenntartásához. Ön tudta, hogy a rostban gazdag étrend (a teljes kiőrlésű gabona, a gyümölcsök és a zöldségek hozzájárulhatnak a rostban gazdag táplálkozáshoz) gyulladáscsökkentő hatású és csökkenti a depresszió tüneteinek kialakulását [1] [2]?

Közös étkezések.
Ha együtt él valakivel, akkor legyen naponta legalább egy közös étkezésük és közben legyen a képernyő kiiktatva, kivéve, ha arra használják, hogy együtt vacsorázzanak a szeretteikkel, akik most távol vannak. Ön tudta, hogy a családban a közösen elfogyasztott reggeli gyakorisága és az egészséges étrendbe illeszkedő összetevők - például gyümölcs és teljes kiőrlésű gabona - fogyasztása között pozitív összefüggés van, valamint kisebb az elhízás kockázata is [3]?

Rendszeres testmozgás.
Megszámlálhatatlan mennyiségű edzésvideóhoz férhet hozzá az online térben teljesen ingyen. Egy jó edzéshez nem szükséges elhagynia az otthonát vagy drága sporteszközöket vásárolnia. Mindannyian tisztában vagyunk az edzés testünkre gyakorolt pozitív hatásával, de azt tudta-e, hogy az Eurobarometer legfrissebb felmérése szerint szignifikáns és pozitív kapcsolat van a testmozgás és az élettel való megelégedettség között [4]? Ahogy az ókorban mondták: “Mens sana in corpore sano” (ép testben ép lélek).

Alvás mindig a megszokott időben.
Próbáljon meg körülbelül ugyanabban az időben felkelni és lefeküdni, mint ahogy egyébként is szokott. Fontos az alvás és az ébrenlét közötti egyensúly fenntartása, és ez nemcsak abban segít, hogy mélyebben tudjunk aludni és utána sokkal kipihentebben ébredjünk, hanem befolyásolja az étvágyunkat és a hangulatunkat is. Ön tudta, hogy az alvással töltött idő egyik napról a másikra történő nagymértékű változása rossz minőségű alváshoz és rossz közérzethez vezet [5]?

[1] Swann, Olivia G., et al. "Dietary fiber and its associations with depression and inflammation." Nutrition reviews (2019).
[2] Miki, Takako, et al. "Dietary fiber intake and depressive symptoms in Japanese employees: the Furukawa Nutrition and Health Study." Nutrition 32.5 (2016): 584-589.
[3] Larson, Nicole, et al. "Eating breakfast and dinner together as a family: associations with sociodemographic characteristics and implications for diet quality and weight status." Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics 113.12 (2013): 1601-1609.
[4] Dolan, Paul, Georgios Kavetsos, and Ivo Vlaev. "The happiness workout." Social indicators research 119.3 (2014): 1363-1377.
[5] Lemola, Sakari, Thomas Ledermann, and Elliot M. Friedman. "Variability of sleep duration is related to subjective sleep quality and subjective well-being: an actigraphy study." PloS one 8.8 (2013).

Változtassa meg

Főzési készségek.
Használja ki azt, hogy az éttermek zárva tartanak és főzzön egészségesebb ételeket magának és a családjának. Ön tudta, hogy ha több, mint heti öt alkalommal házi készítésű ételt fogyaszt, az szignifikánsan növeli a gyümölcs- és zöldségbevitelét, valamint nagyobb eséllyel tudja a BMI indexét a normális tartományban tartani és 28%-kal csökkenti a túlsúlyossá válás kockázatát [6]?

Kézmosási rutin.
Ha a betegség jeleit tapasztalja magán, a papírzsebkendőbe tüsszentés vagy köhögés és az otthonmaradás mellett a kézmosás egy jól bevált régi szokás, ami segít megelőzni a vírusos fertőzéseket, például az influenzavírust. Ön tudta, hogy legalább 20-30 másodpercig kell tartania a szappanos vízzel vagy kézfertőtlenítővel történő kézmosásnak ahhoz, hogy hatásos legyen? Az idő méréséhez egy egyszerű módszer lehet az, ha egymás után kétszer elénekeljük a boldog születésnapot [7].

[6] Mills, Susanna, et al. "Frequency of eating home cooked meals and potential benefits for diet and health: cross-sectional analysis of a population-based cohort study." International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 14.1 (2017): 109.
[7] https://www.unicef.org/coronavirus/everything-you-need-know-about-washing-your-hands-protect-against-coronavirus-covid-19
[8] Paton, Douglas, and Melanie Irons. "Communication, sense of community, and disaster recovery: a Facebook case study." Frontiers in communication 1 (2016): 4.

Összetartozás érzése.
Hogy ne keríthessen minket hatalmába a félelem, a bizonytalanság és az elszigeteltség (mind fizikai, mind szociális értelememben), mindannyiunknak meg kell erősítenünk a közösséghez való tartozás érzését azáltal, hogy kapcsolatban maradunk és támogatjuk egymást. Ön tudta, hogy a 2011-es tasmán tűzvészben a "Tassie Fires – We Can Help" facebookos közösségi csoport központi szerepet játszott a naprakész tájékoztatásban? Segített abban az embereknek, hogy új kapcsolatokat építhessenek ki egymás között, kiálljanak önmagukért, jobban tudják kezelni a stresszt és jobb legyen a közérzetük [8].

Hagyja el

Túlzott médiafogyasztás. 
Jelöljön ki napközben előre meghatározott időpontokat, amikor időt szán a legfrissebb hírek elolvasására. Győződjön meg róla, hogy az információi megbízható forrásból származnak. A túlzott médiafogyasztás növelheti a félelmet és az bizonytalanságot anélkül, hogy bármilyen új perspektívából közelítené meg a problémát. Ön tudta, hogy a legfrissebb tanulmányok szerint azok a leginkább kitettetek az álhíreknek, akik a közösségi médiából értesülnek a koronavírussal kapcsolatos hírekről [9]?

Negatív gondolkodás. 
Koncentráljon az életében a jó dolgokra és ne felejtse el: a pozitív gondolkodás fejleszthető. Kezdheti kicsiben azzal, hogy egy bizonyos területre fókuszál, ami könnyen megváltoztatható. Nevessen a stresszes időkben is, vegye körbe magát pozitív emberekkel és gyakorolja a pozitív gondolkodást. Ön tudta, hogy az Egészségügyi Világszervezet (WHO) azt tanácsolja a médiában dolgozó szakembereknek, hogy közvetítsék azoknak az embereknek a pozitív történeteit, akik elkapták az új típusú koronavírust, de már meggyógyultak vagy akik a felgyógyulási időszakban gondoskodtak a szeretteikről és szívesen megosztanák a tapasztalataikat [10] [11]? 

További információk arról, hogy a Puratos mit tesz a koronavírus további terjedésének megelőzése érdekében

Ahogy mindenki másnak, úgy a Puratos dolgozóinak is nagymértékben befolyásolja a munkáját és a mindennapi életét a koronavírus miatt kialakult krízishelyzet.

Szeretnénk biztosítani arról, hogy minden szükséges lépést megteszünk annak érdekében, hogy támogassuk Önt és minimalizáljuk az üzletmenetére gyakorolt esetleges kedvezőtlen hatást.

Ha bármilyen kérdése adódna, akkor kérjük, hogy lépjen kapcsolatba a termékszakértőjével.

Ezt a cikket a jelenleg rendelkezésre álló információk alapján készítettük és folyamatosan frissítjük.

Van több ötlete?

Ha bármilyen ötlete vagy egyéb észrevétele van, akkor kérjük, hogy írja meg az office@puratos.hu e-mailcímre.